2014. május 1., csütörtök

Virtuális lopás zsákutcával

Néhany nappal ezelőtt valaki írt a fb-on arról, hogy általa keszitett fotó egy idegen oldalról köszönt vissza. Felháborította. Teljesen megértem, hisz, más tulajdonát képező dolgot saját célra szó nélkül csak úgy felhasználni eltulajdonítás. Még ha az a dolog “csak egy” fotó is. Még  ha az a dolog csak egy egyszerű fotó mindenféle művészi érték nélkül.

Aznap két bosszankodásra okot adó dolog is történt velem. Munkából hazafelé bevásároltam az egyik üzletben pár ruhaneműt. A pénztárnál a vevői kártyáról hosszasan beszélgettünk míg egy másik eladó elcsomagolta a kifizetett ruhaneműket.

Hazaérve később megnyitottam a blogjaim egyikét, ahol több más blogot nyilvánosan is követek. Olvasgatom mások blogját és egyszer csak látom, hogy az én fotóm ott virít egy általam nyilvánosan is követett (!) blog oldalán mindenféle hivatkozás, forrásmegadás nélkül… Elveim igen is vannak, nevezze bárki is túlságos öntudatnak. Ez felbosszantott és azonnal írtam is az illetőnek. Felháborodásomat a fb-on irtam ki magamból.

Este kicsomagoltam a vásárolt ruhákat és látom, hogy egy darabbal kevesebb volt a szatyromban. Hiányzott a fekete hosszú ujjú póló. Azon gondolkodtam, hogy bizonyítom be másnap egy másik eladónak, hogy egy darabbal kevesebbet kaptam meg, mint amit kifizettem, a blokkon szerepelt, de a táskámban már nem. Reménykedtem a becsületességben, a jóhiszemben.
Ahogy a blognál is! Reméltem, hogy az “elkövető” bocsánatot kér, eltűnődik azon, amit tett, törli a képet és legközelebb az általa készített fotókkal illusztrálja mondanivalóját vagy legalább hivatkozik.

Másnap az üzletben az idegen eladónő megnézte a blokkomat, telefonálgatott, majd közölte, hogy azonnal hozzák az itt maradt ruhadarabot. Elnézést kért és adott két vásárlási utalványt.
Most már csak valami hasonló megoldást vártam a blogos ismeretlentől is. (no nem vásárlási utalványt..) 
Amit kaptam: leszedte a fotómat, sajnálja a dolgot (?), közölte, hogy felreértés volt és javasolja, hogy védjem le a fotóimat…:-S  ja, és szép napot is kívánt, és hogy szépek a fotóim. :-)
Bár máig sem értem milyen felreértésről van szó, oldalamon ott a Kérés a kedves olvasókhoz a saját képeimmel kapcsolatban. 
Gondolom kiguglizza a neki tetsző fotókat és szépen díszítgeti vele az oldalát. Pechjére pont az én fotómba botlott :-)  és feltöltötte.( jól beszaladt az én utcámba..) 
Már törölte a fotómat, egy ahhoz hasonlót illesztett be (sejteni vélem kiguglizott egy újat, mástól)

Javaslatát megfogadtam, már csak őmiatta is, nehogy megegyszer beszaladjon az én zsákutcámba, mert akkor már lehet, hogy nem leszek ilyen humán.. :-) 


Pegid Isten lássa lelkem, ha megkér egész biztos, hogy hivatkozással hozzájárulok fotóm beillesztésére. Más is kért már tőlem fotót, bejegyzést. Hivatkozással, névaláírással semmi akadálya.

A minden rosszban van valami jó is alapon - többen írtak nekem, hogy milyen megoldások, lehetőségek vannak ilyen ügyben. Ezért itt is mégegyszer köszönetet mondok, és örülök, az összefogásnak a segítő szándéknak!!! :-) 

Köszönöm

10 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy legalább a boltban simán ment minden :)

    Ha jobban belegondolunk, a virtuális lopásból is kihoztad a lehető legjobbat: levédted az oldaladat.
    + legalább én is megtudtam, hogy létezik olyan, hogy jobb gomb tiltása... bár azt olvastam, annak, aki lopni akar, ez sem jelent akadályt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-)
      Amit olvastál az sajnos igaz lesz én is olvastam, más is megerősítette.
      Mégis annak örülök jobban, ami ebből pozitivan kijőtt :-)

      Törlés
  2. nem bizony, simán el lehet így is vinni a képeket, hiába van jobb gomb tiltó...sajnos.

    Mondjuk én sem örülnék neki, ha valahol rám köszönne egy kép, amit én csináltam, biztos hogy én sem hagynám szó nélkül az illetőnél. A másik dolog meg az, ha valami felkerül az internetre és az nyilvános, akkor védhetetlen az ilyen lopások ellen...és tulajdonképpen végtelen harc lehet belőle, mert soha nem tudható, ki, mikor, mit visz el a blogodról.

    Valahol ezzel számolnunk kell egy nyilvános blog esetén. Ritkán ugyan, de én is használtam netes fotókat, igaz én is csak annyit írtam ki, hogy "fotó: internet" de még ez is jobb, mintha a sajátomként tüntetném fel.

    VálaszTörlés
  3. Egy kicsit rosszul érzem magam most itt. Én is "kiguglizott" fotókat, verseket szoktam megosztani, mivel, sajna, nincs istenáldotta tehetségem sem a fotózáshoz, sem a versíráshoz. Meg szoktam jelölni az alkotót vagy a forrást, viszont engedélyt nem szoktam kérni.(Ha észreveszem, hogy ki van írva az engedély igénye, akkor inkább kihagyom a megosztást) Egyetlenegyszer volt emiatt afférom, mert sokadik oldalról hoztam el egy verset, nem a szerző oldaláról, s így nem tudtam, hogy védett. Én is azt tettem, amit a Te blogosod: amikor szóvá tette az illető, elnézést kértem és levettem a blogomról. Valószínűleg ő sem volt ezzel elégedett, mert utána százszor visszajött megnézni a kommenteket. Mi lehet elégtétel ilyen esetben? Ez tényleg érdekel, hátha hasonló helyzetbe kerülök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katici, ne érezd rosszul magad. Ha Te másoktól képet, verset illesztesz be, ahol megadod a szerzőt(hivatkozol) akkor abból nincs semmi gond, nem tulajdonítottál el semmit. Megmutatsz valakitől valamit.
      Nem igazán értem "sokadik oldalról hoztál el valamit" - ez azt jelenti, hogy nem adtad meg a szerző nevét? Akkor megértem, hogy a vers írója morcos volt. De Te elnézést kértél, törölted (esetleg jelölted az író nevét), többet nem lehet tenni. Hogy az illető többször visszanézett megértem, biztos szeretett volna abban lenni, hogy nem változtatod e meg a dolgot.
      Ha hivatkozol, forrást megadsz, akkor nem csinálsz semmi törvénytelent. Ha még biztosabb szeretnél lenni a dolgodban, akkor írj a szerzőnek, hogy szeretnéd az oldalara beilleszteni, megengedi e.

      Törlés
    2. Katici, Te mindig nagyon korrekt vagy!! feltünteted a forrást is, én pld. csak annyit írtam mindig, hogy fotó: internet. Azzal szerintem nem lehet baj, forrás megjelöléssel.

      Törlés
    3. Sokadik oldalról...,az azt jelenti, hogy nem közvetlenül a szerző weblapjáról hoztam el a verset (nem is tudtam, hogy van neki, amíg nem reklamált), hanem valaki másnál olvastam, akinek esetleg ő adott engedélyt a közlésre... vagy nem.
      Természetesen a szerző nevével osztottam meg.
      Azért kérte az eltávolítást, mert nem kértem engedélyt a közlésre, s gondolom, nem érezte méltónak a helyet az irományához. Bűncselekményről beszélt meg paragrafusokat emlegetett....
      Rég volt, de rossz érzés volt, hogy bűnösnek tituláltak, holott csak nem voltam elég körültekintő. Vagy ez ugyanaz?
      Tényleg jó lenne, ha kitalálnának valami biztos védelmi lehetőséget.

      Törlés
    4. Ha a neve alatt tetted közzé, akkor nem lehet bűncselekményről szó. (nem tulajdonítottad el, nem tituláltad sajátodnak) Nem vagyok jogász, egyébként is minden más összetevőt figyelembe kell venni
      Per pillanat csak az alapos körültekintés van/lehet. Védelem egyáltalán nincs ill. minimális. Másról én nem tudok.

      Törlés
  4. Egyszer én szerettem volna valakitől pár fotót kölcsönkérni a blogomba beilleszteni, mert az enyémek törlődtek. Írtam az illetőnek, hogy a blogomba szeretnék pár képet az ö blogjából átvenni az ő nevének jelölésével. Nem járult hozzá, nagyon durván reagált. Megköszöntem, hogy akkor majd máshonnan kérem azokat a bizonyos fotókat el. Ő is többször visszanézett hozzám, hogy hátha mégis beillesztem. Majd egy hét múlva jelezte, hogy meggondolta magát, tetszik az oldalam, mégis hozzájárulna. Megköszöntem, hogy már nem tartok rá igényt.
    Más. Egy egyetemi tanulmányhoz kérték el egyik erdei fotómat. Megírták, hogy milyen témához használnák fel és hogy jogdíjat nem tudnak fizetni, de a nevemet feltüntetik a kép alatt. Igen mondtam, a mai napig él az oldal a fotómmal, a nevemmel.
    Nálunk ezt (is) nagyon szigorúan veszik, komoly perek vannak ebből.

    VálaszTörlés