2014. február 6., csütörtök

Illatok

“A szag az neutrál kifejezés, az illat valami pozitív és a bűz az negatív” csengnek a szavai a fülemben egykori nagyon kedves magyar tanárnőmnek. Amit ő mondott, az nekem “szent” volt és igaz. És valóban, ezt így gondolom ma is.
Ahogy ez a mondat, úgy a különböző illatok, szagok is belém égnek, belém kódolódnak - ezért óriási szerepet játszanak életemben. Sőt fontosabbak, mint a látvány maga vagy az ételeknél az íz. Úgy kell az életemhez, mint a só. Gyűjtöm a különböző illatokat, bármerre is járok…
Más az illat vagy szag a berlini, a müncheni, a pesti metróban vagy a párizsi metróban. Nagyon jól emlékszem mindre. Ha becsukott szemmel röpítenének most bármelyik helyre is, a szagról meg tudnám mondani hol is vagyok.
Más az illata az erdőknek, a különböző fáktól, más-más évszakokban, sajátságos illattal bírnak. Más az illata a földnek, ha száraz poros, ha nedves esőkor, vagy ha korhadt avaros.
Más a füvek illata a sok-sok gyógynövénytől, lehulló levelektől. A különféle gyümölcsök!
Ha mi nők kapunk egy szál rózsát (esetleg más virágot) az első, amit teszünk megszagoljuk. Valljuk be őszintén, ha nincs illata (sok tömegesen termesztett rózsának nincs) picit más az egész… de ha finom illatos, akkor az megmarad. Belül.
Más az emberek illata. Mindenkinek van egy jellegzetes saját illata, ami szintén változhat, attól függően, hogy épp zaklatott, boldog vagy szerelmes. Meggyőződésem, hogy ez az elsődleges döntő szerep abban, hogy valakit szimpatikusnak találunk e vagy sem. Azt mondja a német (nagyon szeretem ezt a kifejezést) két ember között passt die Chemie és itt a kémia alatt én a kiáradó illatokra értelmezem(nem parfüm, nem deo). Bele sem gondolunk, nem feltétlenül tudatos, eldől akkor, amikor a másikat szemléljük, hallgatjuk, mert a másik illata akarva akaratlanul ott terjeng körülöttünk. Jól lehet olyan dolgokat mond, amivel egyetértünk mégsem szimpatizálunk az illetővel vagy épp fordítva számunkra hülyeségeket beszél és mi mégis találunk benne valami igen szimpatikusat. Ezért is sajnálom, itt a neten keresztül csak a másik szavát, véleményét tudhatjuk meg esetleg egy-egy fotót láthatunk róla, (jobb esetben találkoznak a blogosok egymással, nem véletlenül!)
Az emberek illatát nem lehet definiálni, lehet némi hasonlóságot a természetből hozni, de konkrétan nincsenek szavak.
Csak valahogy úgy, ahogy Patrick Süskind: A parfüm című könyvében megírta, ahogy az ennek nyomán készült filmben Ben Whishaw (Jean-Baptiste-t) játsza.


6 megjegyzés:

  1. Így van, ahogy írod, szerintem is. Azt vettem észre, hogy erősen romlik a szaglásom (korral jár-e vagy más az ok, nem tudom, de tényleg).
    Ez egy csomó mindent megmagyaráz :)

    Egyébként, az újszülötteknek hihetetlenül jó a szaglásuk. Kísérlettel igazolták, hogy többtíz melltartó közül kiválasztják a mamájukét.
    Ezek az első szagélmények annyira belénk ivódnak, hogy később is nagyban befolyásolják, milyen illatot érzünk kellemesnek vagy kellemetlennek.
    Ha sok időt tölthetek egy gyerkőccel testi közelségben, emlékezni fog a szagomra. Lehet, hogy nem fog tudni beazonosítani, csak egy ismerősség-érzés leszek. Amikor visszatérnek hozzánk látogatóba sok-sok idő után, először tartózkodóak, de ha sikerül elérnem, hogy beleüljön az ölembe, nyert ügyem van. :)
    Bocsi, nem szeretném elterelni a gondolatmenetet, de ez jutott eszembe a bejegyzésedről.

    VálaszTörlés
  2. Épp ellenkezőleg Katici! Örülök, hogy a Te tapasztalataiddal kiegészíted (nekem ilyen téren nincs információm) hisz ez is ezt bizonyítja. :-)
    Nem olvastam utána, de el tudom képzelni(szinte biztos vagyok benne), hogy lehet a szaglást is edzeni! Ezzel egy új irányba terelted a gondolataimat.. :-)

    VálaszTörlés
  3. Nekem az illatokról/szagokról most a lakások jutottak eszembe. Teljesen más a mi lakásunk, a lányaimé, Anyáé, Anyósom lakásának az illata. Vagy a szomszédoké...nincs két egyforma lakás illat.
    Ahogy Te a metrók illatát, úgy én is csukott szemmel megismerném, ha egymás mellé állíthatnánk és pár perces eltéréssel beléphetnék mindegyikbe:)

    A testek illata/szaga. Igaz, hogy vagy vonzza, vagy taszítja az embert. Én azt olvastam/hallottam valahol, hogy a saját teste illatát, szagát nem érzi az ember. Ez megmagyarázhatja azokat az embereket, akik nem érzik a saját (rettenetes) izzadáság szagukat. Én úgy neveztem el ezt magamban, hogy oroszlánszag...Nem akarok ezzel bántani senkit sem, mert lehet nem tehet róla, mosakodik rendesen, de olyan fajta, hogy egy idő után érződik rajta, hiába használ dezodort vagy mást.

    A Parfüm c. filmet láttam. Beletartozik a legrettenetesebb filmek közé, amit valaha láttam, még ha az a színész nagyon is jól játszott.

    VálaszTörlés
  4. Az oviknak is van egy jellegzetes illata :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg Jenever, az oviknak is van, sőt én még most is emlékszem az ovinkban a műanyag teásbögrém illatára... meg a konyhásnénik illatára... :-)

      Törlés
  5. Igen Orsi, teljesen igazad van, a lakásoknak is mindig más az illata és az is beazonosítható.
    oroszlánszag :-D ez jó!
    A Parfüm c. film valóban rettenetes a történetében, mégis nekem nagyon érdekfeszítő is egyben.

    VálaszTörlés